utorok 9. augusta 2016

Z rozprávky do reálneho sveta a naopak!


Autor: Jodi Picoultová, Samantha van Leer                     
Názov: Láska mezi písmenky                                  
Počet strán: 320                                                                Vydavateľ: CooBoo                                                            
Rok vydania: 2016                       
Jazyk: český                      
Oficiálna anotácia: Co by se stalo, kdyby se princ z pohádky ocitl v našem světě a musel třeba chodit do školy? A naopak, co by obyčejný kluk dělal v pohádkovém příběhu? Šestnáctileté Delilah se povedlo nemožné – dokázala vytáhnout okouzlujícího prince ze stránek oblíbené pohádky a vyměnit ho za svého kamaráda Edgara. Setkat se tváří tvář s Oliverem bylo jako kouzlo, ale co s takovým princem v našem světě? Přece jen tu máme trochu jiná pravidla, a tak se Oliver musí stát obyčejným klukem a začít chodit do školy, i když ani neví, jak se přechází přes ulici. Zato Edgar se musí vypořádat s rolí chrabrého prince, jehož život se při každém čtení opakuje. 
Hranice mezi stránkami knihy a skutečností je sice průchozí, ale může najít princ z pohádkového příběhu svůj šťastný konec v našem světě?
       
                                                          „To mi vysvětli, kde ve slově železo, najdeš Fe?“                    
                                                                        „Ferrum znamená železo."  
                                                                     „Tak proč se to neříká rovnou?“ 
                                            „Protože chemii někdo vymyslel proto, aby mohl mučit studenty. "                                                                                               
Postavy:                                                                       
V tomto neobyčajnom príbehu sa nestretávame len s jednou hlavnou postavou, ale rovno s dvomi. Prvou je Delilah, šestnásťročná tínedžerka, ktorá má nos neustále zaborený v knihách. Druhým aktérom je rovnako šestnásťročný princ Oliver, ktorého svet až do tejto chvíle pozostával len zo zámku, princezny a dopredu nacvičených rozhovorov. Obaja hrdinovia si ma k sebe pripútali úprimnou láskou a ochotou bojovať za splnenie svojich snov. Neodradilo ich, ak sa niečo nepodarilo na prvýkrát- jednoducho to skúšali ďalej. Miestami mi bohužiaľ vadilo detinské a sebecké správanie Delilah, ktorú som spočiatku považovala za trochu rozumnejšiu. Ak prišla reč na Olivera a jeho možný návrat do rozprávkovej knižky, akoby jej niekto nasadil slúchadlá. Najviac si to odniesla jej najlepšia kamarátka Jules. Ako dobrá priateľka jej narovinu povedala, čo si myslí. Práve ostrým jazykom vzbudila záujem v nemalom počte ľudí a musím priznať, že aj vo mne. Výrazná osobnosť a rebelantská povaha boli to, čo tento príbeh potreboval.                Rozprávkové postavy ako Frump, Socks a Seraphima, keďže boli dobre premyslené a každá z nich zohrávala určitú úlohu, ma dokázali vtiahnuť do deja, a tak som aspoň na chvíľu zabudla na okolitý svet.

„Celý svět je jeviště a do rolí se nevžívají jenom herci.“
Prečo áno?                                                                                                                                  
Láska mezi písmenky je prvá kniha, kde som sa stretla až s troma rozprávačmi. Takéto spracovanie oživilo celý príbeh a dodalo mu dynamickosť. Ak vás náhodou jedna časť začne nudiť, ďalšia kapitola vám poskytne iný pohľad na vec. Neraz som sa poriadne zasmiala nad Oliverom a spôsobmi, akými sa snažil zapadnúť do nášho sveta Či už ide o chodenie do školy, alebo zapnutie práčky. Oceňujem aj myšlienky spisovateliek: prinavrátiť starších čitateľov do detských čias a dať im možnosť zaspomínať si na priateľské stvorenia z rozprávkového sveta. Nikdy predsa nie sme príliš starí na rozprávky. Autorky nezabudli do príbehu vložiť posolstvo, a tak nevtieravým spôsobom donútili čitateľa zamyslieť sa nad sebou samým. Nie je všetko zlato, čo sa blyští.                      
Ak teda hľadáte knižku na príjemné letné čítanie a máte chuť na trošku nostalgie, Láska mezi písmenky je tou pravou voľbou.

Prečo nie?                                                   
Ako som už spomínala, vadilo mi občasné sebecké správanie Delilah. Predsa len, svet sa netočí len okolo nej. Každý má svoj vlastný život a problémy, ktorým musí čeliť. Stačí zdvihnúť hlavu a rozhliadnuť sa okolo seba. Čo by som v príbehu ja osobne uvítala, je trošku viac opisu. Nemám rada siahodlhé vyjadrovanie, ale zase ani stručnosť, ktorú práve autorky v tomto diele použili. Nedá sa povedať, že by mi neboli poskytnuté dostatočné informácie ohľadom prostredia, to zase nie. Ale mojej predstavivosti dalo zabrať, než si na takýto štýl písania privykla. Taktiež treba upozorniť na jednu vec, ktorá mňa osobne dosť naštvala. Načo prekladáte druhý diel, keď nie je preložený ten prvý? Z prečítania viacerých recenzií viem, že nie som jediná, kto sa do čítania pustil s domnením, že ide o prvý diel. Že je to diel druhý som si uvedomila až po niekoľkých kapitolách, keď mi isté veci nedávali zmysel.  Našťastie už mám prvý diel objednaný v angličtine.

Hodnotenie:

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára