utorok 11. októbra 2016

Knižné série bez konca!

Už dlhšiu dobu som rozmýšľala, že sa s vami podelím o článok na tému knižných sérií, ktorých prvá časť, poprípade aj tá druhá,  na Slovensku síce vyšla, no pokračovanie sa nechystá. Čo je v mnohých prípadoch naozaj škoda. V dnešnom článku vám predstavím tri knižné série, ktoré by si zaslúžili viac pozornosti a hlavne preklad všetkých dielov.

Sally Green- Half Bad
Začnem jednou z mojich obľúbených sérií, Half Bad. Originálny príbeh s výnimočným hlavným hrdinom Nathanom si ma získal od prvej stránky. Chlapec, ktorému v žilách koluje dvojaká krv- krv čiernych a zároveň bielych čarodejníkov- je nútený unikať pred svetom. Ako štvaná zver žije až do svojich sedemnástych narodenín, kedy sa rozhodne, do ktorej frakcie vlastne patrí. Samozrejme, pod jednou podmienkou. Musí prijať tri dary a napiť sa krvi svojho predka, inak ho čaká smrť. Vzhľadom na to, že Nathanova matka si takmer okamžite po jeho narodení siahla na život a jeho otec je obávaný čierny čarodejník, o ktorom už dlhšie nikto nepočul, táto podmienka zatiaľ ostáva nesplniteľná. Nathanovi nezostáva nič iné, než sa pokúsiť o nemožné a vyhľadať svojho otca, pred ktorým sa trasú aj tie najmocnejšie biele čarodejnice. 
Očakávala som, že keď sa už vydavateľstvo unúvalo preložiť prvé dva diely tohto strhujúceho príbehu, záverečný diel je samozrejmosťou. Bohužiaľ som sa mýlila a poslednej časti s názvom Half Lost sa v slovenčine pravdepodobne nedočkáme. Jediná útecha je, že kniha má výjsť v českom jazyku. Kedy, to neviem, keďže sa termíny jej vydania dosť posúvali.




Julie Kagawa- Talon
Ďalšou sériou je Talon, ktorý sa mi do rúk dostal pomerne nedávno. Tí, čo ma poznajú, vedia, že ja a draky jednoducho patríme k sebe. Sledovať, začleniť sa, splynúť. Presne to má za úlohu dračie dievča Ember. Má za sebou základný výcvik a dokáže na seba vziať ľudskú podobu. Jeho budúcnosť je vopred naplánovaná: má poslúchať, nevyčnievať z radu a slepo plniť rozkazy. Časom však zisťuje, že všetko, čo jej Talon vštepoval do hlavy, nemusí byť pravda. Stretáva človeka, ktorý v nej rozdúcha doposiaľ nepoznané city a vtiahne ju tak do celkom nového sveta. Za rohom však striehne dračí dezertér, ktorý o Ember tiež prejaví záujem, ale z celkom iného dôvodu... Do knižky som sa pustila s veľkým očakávaním, ktoré bolo z veľkej časti aj naplnené. Kniha skončila naozaj napínavo a ja som už uvažovala, ako sa vrhnem na pokračovanie. Ale! Talon patrí medzi hromadu kníh a knižných sérií, pri ktorých sa pokračovaní jednoducho nedočkáme. Doteraz sa s tým neviem zmieriť a nechápem, prečo vychádzajú stále nové a nové knihy, keď tie „staré“ svoju púť ešte neukončili. Naozaj ma mrzí, že celé série, ktoré často majú čo ponúknuť, nikdy neuzrú svetlo slovenských kníhkupectiev. V prípade Talonu siahnem po anglickom vydaní.


Maureen Johnson- Shades of London

Fanúšikovia Johna Greena isto poznajú knižku Nech sneží, na ktorej sa podieľal spolu s ďalšími dvomi autorkami. Jednou z nich je aj Maureen Johnson, autorka série Tiene Londýna. Tajomstvá, teórie o Jackovi Rozparovačovi a všade prítomný jeho až veľmi autentický napodobiteľ. Polícia nachádza mŕtve telá zohavené rovnakým spôsobom, akým sa preslávil fantóm vtedajšieho viktoriánskeho Anglicka. Vyšetrovatelia sú bezradní, nemajú žiadne stopy ani svedkov. Hlavná hrdinka Rory však na okamih zazrela muža, ktorý zodpovedá opisu polície. Prečo ho však vidí iba ona? Prečo si práve ju vybral za nasledujúcu obeť? Vraha treba zastaviť za každú cenu, ale nie je to nad Rorine sily?
Jeseň je ideálne obdobie na „hororovky“ a rôzne mysteriózne knižky. Prvú knihu zo série Tiene Londýna som čítala asi pred rokom, hneď po nej prišlo na rad pokračovanie s názvom Šialenstvo. A potom....nuž, žiadne potom nebolo. V tomto prípade je to naozaj škoda, pretože autorkin štýl písania je unikátny a príbeh je niečim novým. Možno sa vám podarí nájsť knižky v pdf v angličtine, no držať fyzickú knihu v rodnom jazyku je predsa len niečo iné.



A čo vy a "neukončené" knižné série? Dočítate ich v angličtine alebo sa zmierite s tým, že sa koniec príbehu jednoducho nedozviete?

5 komentárov:

  1. Trojka z Half Bad nevyjde? O tom som ani nevedela, v lete som si kúpila jednotku a dvojku, kurnik :D Ale tak dúfam, že v češtine to bude, to mi už je jedno či to preložia Česi alebo Slováci :D Talon som čítala, tiež som nevedela, že nebude pokračovanie, je to naozaj škoda ako pri väčšine sérií, ktoré skrátka prestanú prekladať - mňa mrzí napr. Hraničiarov učeň - v slovenčine je iba nejakých 5 dielov z 12, našťastie ja som to celé čítala v češtine :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Áno, je to škoda. Najmä ak si pomyslím, koľko verných čitateľov jednotlivé série majú. Čo sa týka Hraničiarovho učňa, uvažovala som o ňom, no stále si nie som istá, či sa do toho pustiť.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Talon se mi až tak moc nelíbil, vlastně s e mi na něm nelíbilo nic, proto mi ani nepřijde líto, že nevyjde zbytek série. Ale od autorky jsem si velice oblíbila Železnou vílu, ze které vyšly pouze dvě knihy, takže jsem si zbytek musela objednat v angličtině. Sice mě to štve, ale na druhou stranu to ke mně vyslalo ten impuls začít číst v angličtině, a teď vlastně už nemusím trpět nedovydanými sériemi :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Half bad mám našťastie v češtine. Trojka najprv mala vyjsť v septembri, teraz jej vydanie posunuli tuším na december. Ale dvojku ešte nemám dočítanú, tá má akosi až tak nebaví.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Jestli u nás nevyjde pokračování Talonu tak puknu.Fakt se mi ta kniha líbila a Aj neumím.

    OdpovedaťOdstrániť