pondelok 16. mája 2016

Objavte poklady podmorského sveta!

Autor: Jules Verne                                                                                                                            
Názov: 20 000 mil pod mořem                                             
Počet strán: 488                                                                                         
Vydavateľ:Omega                                                                                                                                  
Rok vydania: 2015                                                                                                                                 
Jazyk: český                                                                                                                                                
Oficiálna anotácia: Profesor Aronnax se rozhodl zúčastnit výpravy, která měla objasnit záhadu podivuhodného netvora ohrožujícího námořní plavbu. Jaké bylo jeho překvapení, když zjistil, že se nejedná od obrovské zvíře, ale obdivuhodnou ponorku, které velí záhadný kapitán Nemo.

Postavy:                                                                                                                                                      
Rovnako ako v ostatných knihách od tohto spisovateľa aj v tomto príbehu je jedným z hlavných predstaviteľov profesor. Tentoraz sa jedná a oceánografa, pána profesora Arronaxa. Na moje veľké potešenie nebol tento muž, tak ako v ostatných Verneových dielach, odmeraný a chladný. Správal sa ako každý človek, ktorý je nasilu vtiahnutý a nútený zostať na lodi do konca svojho života-spočiatku vyjednávanie, neskôr pokusy o útek a úplne nakoniec rezignácia. Jeho nadšenie z podmorského sveta sa často prenieslo aj na mňa a neraz som sa pristihla, ako si v duchu vymenúvam a triedim ryby.                                            
Pomoc sa mi dostala od sluhu pána Arronaxa, Conseila. Tento skromný a húževnatý človiečik vo mne vzbudzoval pohodu. Akoby mu ani nezáležalo na tom, čo bude za hodinu či za deň. Žil pre prítomnosť. Na svoju stranu si ma získal uvoľneným vystupovaním a vľúdnosťou, čo sa ale nedá povedať o treťom z hlavných hrdinov. Harpunára Neda Landa som zo začiatku vnímala ako pohodového človeka, ktorého len tak niečo nerozhádže. Bohužiaľ, postupom deja sa z neho stával čoraz zarytejší a nespokojnejší muž, čo ma v mnohých momentoch privádzalo do nepríčetnosti. Neustále pripomienky voči komukoľvek na Nautile a nespokojné frflanie ma doviedlo k názoru, že tomuto človeku len tak ľahko nevyhoviete.                                                                                    
Posledným a najdôležitejším hrdinom je kapitán slávnej ponorky, Nemo. Aby som bola úprimná, ku kapitánovi som od začiatku príbehu prechovávala kladný vzťah. Tolerancia s akou znášal nových cestujúcich na Nautile bola naozaj obdivuhodná. S rešpektom som sledovala počíňanie kapitána a uznávala som ho za to, že sa často vzdal vlastného pohodlia, len aby bolo dopriate iným. Všetko krásne sa ale raz končí a inak to nebolo ani pri kapitánovi. Ku koncu príbehu sa z neho stal utiahnutý mrzutý pán, ktorý každému len rozkazuje. Finále v jeho veľkolepom podaní moja myseľ nezvládla. Rozhodnutie, ktoré vykonal, mu nikdy nezabudnem.       


                  ´Ned Land se na mě podíval ještě  pronikavěji a jeho rty se otevřely, aby pronesly tato slova:   
„Stane se to dnes večer.“´

PREČO ÁNO?                                                                                                                                     
Ak túžite po príbehu, pri ktorom dokonalo vypnete a zároveň sa vzdeláte, siahnite práve po tejto knihe. Rovnako ako v ostatných dielach J. Verna aj v tomto prípade máte o napínavý dej, plný nečakaných zápletok a rozuzlení, postarané. Príbeh je podaný nenásilným spôsobom, dávka informácií je primeraná. Opisy prostredia sú viac než hodnoverné, čo len potvrdzuje, že spisovateľ sa v danom obore naozaj vyznal. Nikdy ma neprestane udivovať, ako môže mať JEDEN človek toľko poznatkov z chémie, fyziky, matematiky, biológie, dejepisu a geografie. Niet divu, že patrí Jules Verne medzi mojich obľúbených spisovateľov. Musím poznamenať, že mimo iného má kniha naozaj nádhernú obálku. Pod prebalom je rovnaká ako s ním, čo je pre mňa len výhodou. Pretože aj keď sa hovorí 'Nesúď knihu podľa obalu', kto by sa pred priateľmi nepochválil takým nádherným kúskom?

                                               ´“Cesta k jihu je uzavřena?“ zeptal jsem se ho.       
                                      „Ano, pane. Ledovec se převrhl a zablokoval všechny východy.“
                                                                       „Jsme tu tedy uvězněni?" "
                                                                                       „Ano.“´
                                                                                                                  
PREČO NIE?                                                                                                                                     
Jedným z hlavných dôvodov, prečo tejto knihe povedať nie, sú občasné siahodlhé opisy morského živočíšstva. Trvalo, kým som sa dostala cez tri po sebe nasledujúce strany charakteristiky a vonkajšieho opisu. Nanešťastie bolo takýchto strán viac, než by mi bolo po vôli. Ďalším bodom na zozname proti je, ako som už spomenula, správanie Neda Landa a ku koncu samotného kapitána Nema. Drzosť a ukrutnosť v konaní postavy dokáže čitateľovi pokaziť deň. Vzhľadom k tomu, že patrím medzi ľudí, ktorí takýmto správaním opovrhujú, som občas mala chuť knihu zavrieť a vrátiť sa k nej až na druhý deň.

Hodnotenie: Knihu hodnotím na 4/5. Bod jej strhávam kvôli občasnému zdĺhavému opisu a správaniu dvoch hl. postáv.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára