piatok 23. septembra 2016

Telo a krv odovzdajte ríši. Dušu si nechajte.

Ešte raz ďakujem kníhkupectvu megaknihy za pokytnutie recenzného výtlačku. Vy si knihu môžete objednať TU.

Autor: Sabaa Tahirová           
Počet strán: 424                            
Vydavateľ: Yoli                              
Rok vydania: 2016                      
Jazyk: slovenský                              
Oficiálna anotácia: V ríši vojakov sa odpor trestá smrťou. Tí, čo nezaprisahajú svoju krv a telo cisárovi, riskujú popravu svojich blízkych a skazu všetkého, čo im je drahé.V tomto krutom svete sa životom ťažko prebíja otrokyňa Laia, ktorá žije so starými rodičmi a starším bratom Darinom v pokútnej štvrti.
Rodina živorí a vedie biednu existenciu. Nikto z nich sa nestavia na odpor proti ríši, lebo videli, ako dopadli tí, čo tak urobili. Jedného dňa k nim však vtrhnú vojaci, zabijú starkých a Lainho brata zatknú za zradu. Laii sa podarí utiecť a vyhľadá pomoc rebelov, ktorí jej prisľúbia, že zachránia jej brata, zato však bude musieť pre nich robiť špiónku v najväčšej vojenskej akadémii v ríši. Laia sa tam stretne so synom krutej generálky Eliášom – najlepším vojakom školy, ktorý však v kútiku duše celú ríšu i armádu hlboko nenávidí. Túži iba po tom, aby sa oslobodil spod tyranie, ktorou si ríša vynucuje poslušnosť. On aj Laia čoskoro zistia, že ich osudy sú prepletené a že ich činy môžu zmeniť osud celej ríše.

„Strach môže byť prospešný, Laia. Môže ťa udržať pri živote. Nedovoľ mu však, aby ťa ovládal. Nedovoľ, aby do teba zasial pochybnosti. Keď sa ťa zmocní strach, použi proti nemu to jediné, čo je mocnejšie a nezničiteľné: 
svojho ducha. Svoje srdce.“

Postavy:    
Budem úprimná. Po prečítaní prvých stránok vo mne hlavná hrdinka Laia vyvolala skôr negatívne pocity. Bola som dosť zmätená, čo sa týka jej uvažovania. Neustále sa podceňovala a označovala sa za zbabelú, tým pádom som ju tak (nechcene) začala vnímať aj ja. Na druhú stranu chápem, že bola vydesená z udalostí, ktoré obrátili jej život naruby. Jej spojenie s rebelmi bolo však odrazovým mostíkom. Keď chcela zachrániť brata, strach a pochybnosti museli ísť do úzadia. Oceňujem, že sa Laia zachovala primerane svojmu veku a neodmietla pomoc v slepom domnení, že zvládne misiu sama. Vo väčšine YA kníh hlavní hrdinovia robia presný opak a vrhnú sa sami do náruče smrti. Čo sa týka Eliáša, uňho som v mnohých smeroch ostala milo prekvapená. Od vojaka sa v prvom rade vždy očakáva disciplína a oddanosť, s čím sa veliteľkin syn nevedel stotožniť. Jediné, po čom túžil, bolo uniknúť spod krutej nadvlády. Čím ďalej som sa v príbehu dostávala, tým viac na mňa doliehalo toto na prvý pohľad skromné želanie. Eliáš si ma získal svojou ochotou vzoprieť sa a bojovať za dobro, hoci aj sám. Vďaka nemu si čitateľ naplno uvedomí, čo znamená byť slobodný. Autorka sa naozaj zahrala s mysľou postáv, najmä počas štyroch skúšok. Z priateľov sa stali sokovia, z nepriateľov spojenci. Vykreslenie zmýšľania ľudí, ktorí v jedinom okamihu môžu stratiť úplne všetko, bolo natoľko reálne, že som zapochybovala, či ide o knihu alebo skutočnosť.

„Nebol som schopný prehovoriť, preto som zdvihol ruky a dal signál. Svrbela ma pokožka, ako sa slovo šírilo po bojisku od vojaka k vojakovi.
Rozkaz Červeného veliteľa. Bojujte a zabíjajte. Bez zľutovania.“

Prečo áno?
Občas narazím na knihy, ktoré sú radené medzi fantasy, no s daným žánrom nemajú takmer nič spoločné. Našťastie vás môžem uistiť, že Iskra v popole medzi ne nepatrí. Svet inšpirovaný rímskou ríšou pred vás predostrie život v podobe vrážd, otroctva, zrady a odporu. Ak poviem, že ide o brutálny príbeh, myslím to doslovne. Kruté zaobchádzanie a ešte krutejšie tresty vo mne neraz vyvolali znechutenie, až som mala pocit, že sa naozaj nachádzam v starovekom Ríme. Autorkin úžasný štýl písania len dopomáha k tomu, že zabudnete na realitu a necháte sa unášať príbehom. Nikdy neviete, čo sa stane ďalej. Každý odsek je prekvapením a každá strana dobrodružstvom. Postupné dávkovanie napätia vás núti čítať ďalej a ďalej. Sabaa Tahir strávila detstvo v Mohavskej púšti, čo malo veľký vplyv na jej knihu. Príbeh je pripomienkou toho, čo znamená byť človekom a tiež, že bez slobody sme len ľudské škrupinky, ktoré čakajú na koniec svojej existencie. 
Svoju pozornosť si zaslúži aj nádherná obálka a celkovo kvalitné spracovanie knihy. Mapa Ríše a plán Černomúru vám ešte viac priblížia fantazijný svet a vtiahnu vás do diania.

Prečo nie?
Čo ma nemilo prekvapilo, bol fakt, že som v knihe našla hneď niekoľko podobností s knihami Eon/ Eona od spisovateľky Alison Goodman. Za prvé je to Hnutie odporu, ktoré v Iskre aj v Eone predstavuje skupinku rebelov, odmietajúcich sa podrobiť krutovláde Ríše. V oboch knihách sa hlavná hrdinka spojí s Hnutím, pretože potrebuje jeho pomoc a v oboch viac-menej špehuje. Ďalšou podobnosťou je prestrojenie hlavnej postavy. V Iskre sa z dievčaťa stane otrokyňa, v Eone chlapec. A nakoniec je to samotná Ríša, v čele ktorej je cisár, ktorého vláda sa blíži ku koncu. Ja osobne dúfam, že ide čiste o náhodnú podobnosť a nemá to nič spoločné s tým, že sa Sabaa Tahir inšpirovala Eonou. To by ma naozaj mrzelo.

Hodnotenie:

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára