sobota 23. apríla 2016

Prežíť, či zomrieť?

Autor: Anrea Cremer
Názov: Prekliatie vlkov
Originálny názov: Wolfsbane
Séria: Nočný tieň
Diel: 2/4
Počet strán: 333
Vydavateľ: Ikar
Rok vydania: 2011
Jazyk: slovenský
Oficiálna anotácia: Magický svet, ktorý vo svojom románe vytvorila americká autorka Andrea Cremerová, je krásny, ale aj nebezpečný. Má nemenné, prísne zákony a život sa odnepamäti riadi podľa nich. Dobro a zlo však zvádzajú nikdy sa nekončiaci boj... Koľko skúšok prežije láska? Keď sa Calla Torová preberie v dúpäti svojich zarytých nepriateľov Stopárov, nepochybuje, že jej dni sú spočítané. Jej vynútený svadobný obrad s alfa samcom Renom sa skončil katastrofálne. Calla Rena aj vlastnú svorku opustila a záhadného priateľa Shaya v strachu o jeho život premenila na vlka. V knižnici na Panstve jarabín, v dome Shayovho strýka, ich však obkľúčili a Calla sa ocitla v rukách nepriateľských Stopárov. V omámenej mysli si zachovala obraz Shaya, ako ho, vo vlčej podobe a bezvládneho, odnášajú Ochrancovia nevedno kam. Callina situácia sa zdá beznádejná, ale potom jej Stopári dajú lákavú ponuku - okrem odhalenia tajomstva súvisiaceho s dávnou minulosťou by Calla mohla nielen zachrániť svoju svorku a brata, ale aj muža, ktorému ušla spred oltára. Všetko však musí dobre zvážiť, pretože za ponukou sa skrýva množstvo nástrah spojených so smrteľným nebezpečenstvom. Naozaj stojí bývalý snúbenec Ren a priatelia zo svorky za také riziko? Je Shay naozaj ten, koho by si mala vyvoliť, bez ohľadu na to, čo sa udeje? Rozhodnutie nie je ľahké, ale Calla prvý raz v živote drží v rukách kľúč od vlastnej budúcnosti - a najmä od pravej lásky.

"Civela som naňho. ´Naozaj si ma práve nazval obludou´?
Silas si ma premeral. ´Áno. Áno, nazval´."

Postavy:
V minulej recenzii sme sa zoznámili s hlavnými aktérmi: Callou, alfa samicou svorky Nightsahovcov; Shayom, chlapcom, ktorý je zaľúbený do Cally a Renom, alfa samcom svorky Banovcov. V pokračovaní knižnej série bližšie spoznávame povahy jednotlivých postáv. Začnem vlčicou Callou. Začiatkom prvej knihy sa nám Calla javí ako malé dievčatko, ktoré urobí všetko, čo mu prikážu. Postupom času sa z nej stáva rebelka, ktorá berie svoj osud do vlastných rúk a stavia sa svojim pánom. Poviete si, čo je na tom také výnimočné? Hm... v podstate nič. Calla však zanecháva svojho snúbenca a priateľov napospas osudu, len aby zachránila chlapca, ktorého miluje. A to si, priznajme, vyžaduje poriadnu dávku odvahy (a sebectva :D). A práve toto slovo hlavnú hrdinku vystihuje. Calla na mňa pôsobí dojmom, že pre záchranu milovaného človeka urobí čokoľvek. Tak to bolo, je a aj bude. Vrhne sa do spolupráce s bývalými nepriateľmi Stopármi, len aby zachránila členov svojej svorky, a je jej jedno, či pri tom zahynie. Hlavne nech sú ostatní v bezpečí. Za to má u mňa palec hore! Shay s tým však nesúhlasí a pokúša sa Callu chrániť. Keďže ho premenila na vlka, všetko vníma intenzívnejšie a jeho povahové črty sa ešte znásobili. Kvôli tomu som v niektorých prípadoch mala chuť zadusiť ho. Calle takmer vždy kázal čo má robiť, čo môže a čo nie. Akože haló?! Kto je tu alfa samica? Ja byť na Callinom mieste, zamknem ho v komore a viac sa nestarám. A to nehovorím o jeho žiarlivosti. Mám taký pocit, že tá je jeho druhým menom. Kedykoľvek Calla spomenie Rena, či už v dobrom alebo zlom, Shay zatína päste a rozbíja všetko naokolo. Dosť detinské... Ďalej tu máme hlavného alfa samca, Rena. Ten sa po Callinom úteku zo sobáša rozhodol ostať so svojim otcom. So žiaľom sa vysporiadava vlastným spôsobom a nestará sa o to, čo sa okolo neho deje. Keď ho Calla príde presviedčať, aby s ňou odišiel a spolupracoval so Stopármi, vysmeje ju. A hodí o stenu. Krásne privítanie osoby, ktorú nadovšetko miluje. Musím ale povedať, že kútikom duše s ním súcitim. Calla mu ušla priamo spred oltára a on nemohol urobiť nič. Nič. Síce som ho v prvom časti série nenávidela, s napredovaním druhej časti si ma začal získavať. Prečo? To si musíte prečítať sami. J Autorku musím za takýto námet pochváliť, a čo viac, do príbehu vložila nové postavy, tentoraz v podobe Stopárov. Ak máte radi bandu ľudí, ktorí radi vtipkujú a majú nadhľad, prídete im na chuť. Ja osobne som si najviac obľúbila Connora, Ethana a pisára Silasa. Taká bandička podivínov, ktorá však má svoje čaro. Užívala som si ich vzájomné podpichovanie a neraz som sa pristihla, že plačem od smiechu. Milujem vás, chlapci!

"Pri zvuku Renovho mena som sa Shayovi vytrhla. Ren.
Ren sa nám pokúsil pomôcť. Klamal Ochrancom. Ako za to zaplatil?"
Prečo áno?
Kniha je, rovnako ako prvý diel, písaná sviežo, takže vám stránky rýchlo utečú. Dej je napínavejší ako v prvej časti, čo je obrovské plus. Tiež vás poteší oveľa menej predvídateľných situácií a zdĺhavých opisov. Nové postavy dodali celej tvorbe zaujímavý, no miestami aj smutný nádych. Svoju úlohu môjho výberu zohrala aj obálka, ktorá je dosť nezvyčajná. Dnes sa väčšinou stretávame s typickými fantasy obálkami: dievča v šatách a okolo prešpekulované pozadie alebo jednofarebné pozadie a v strede nejaký symbol. No pri tejto knihe, a v podstate pri celej sérii, nič takéto nenájdete. Vrch totiž zdobí tvár dievčaťa (ženy?) s oranžovou farbou očí a vyzývavým pohľadom. Každá obálka je ladená do inej farby, pri prvej je to fialová, ďalej zelená, modrá (sivá) a pri štvrtej hnedá a čierna. Jednoducho nádhera!

Prečo nie?
Ako som už spomínala, jedná sa o smutnejšiu knihu kde umrie množstvo postáv. Takže ak máte radi funny príbehy, vyhnite sa jej. Mne osobne neveselý nádych až tak nevadil. Ale to je každého osobný názor. Za ďalšie mínus považujem Shayovu neskutočnú otravnosť a potrebu o všetkom rozhodovať. Vážne mi to tam vadilo. Miestami som mala chuť zavrieť knihu a odložiť ju na poličku, našťastie som tak neurobila a dočítala ju do konca. Z negatív asi všetko.

Hodnotenie:
Ako som už spomínala v recenzii na predošlý diel, táto séria patrí medzi moje najobľúbenejšie. Možno preto, že som tak trochu romantická duša. Kniha teda hodnotím 4,5/5. Áno, myslím, že si to vďaka prešpekulovanému deju a postavám naozaj zaslúži, ak si teda odmyslíme otravného Shaya. :D

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára