sobota 10. decembra 2016

Keď dve rodiny splynú v jednu...


Autor: Susin Nielsen
Názov: We are All Made of Molecules
Počet strán: 330
Vydavateľ: Andersen
Rok vydania: 2016
Jazyk: anglický
Oficiálna anotácia: Meet Stewart. He's geeky, gifted and sees things a bit differently to most people. His mum has died and he misses her all the more now he and Dad have moved in with Ashley and her mum. Meet Ashley. She's popular, cool and sees things very differently to her new family. Her dad has come out and moved out - but not far enough. And now she has to live with a freakazoid step-brother. Stewart can't quite fit in at his new school, and Ashley can't quite get used to her totally awkward home, which is now filled with some rather questionable decor. And things are about to get a whole lot more mixed up when these two very different people attract the attention of school hunk Jared.


„Ashley opened her mouth. Then she closed it again. Then she opened it. Then she turned back and grabbed me from behind, like she was aboutr to give me the Heimlich manoeuvre.
It was only she´d left that I realised it was her version of a hug.“

Postavy:
V príbehu sa stretávame s dvomi povahovo rozdielnými tínedžermi, Ashley a Stewartom. Obom vstúpila do života zmena najskôr v podobe straty jedného z rodičov, neskôr ako spoločné bývanie. Obaja sa s novonadviazanými príbuzenskými vzťahmi vysporadúvajú po svojom. Ashley sa hrá na kráľovnú školy, zatiaľ čo Stewart sa snaží nájsť si svoje miesto v novom svete. 
Od začiatku knihy som bola naklonená na stranu Stewarta, keďže mi povahovo viac sadol. Pretože som rovnako ako on skôr introvert, v jeho konaní som neraz spoznala seba samu. Autorke sa podarilo vytvoriť postavu, ktorá na vás pôsobí krehko, ale so svojou hanblivosťou to nijako nepreháňa. Skúma svet vôkol seba a snaží sa nájsť to svoje miesto, kam by zapadla. Stewart si skôr či neskôr získa vaše sympatie a vy budete podporovať jeho napredovanie a postupné získavanie sebavedomia. 
Z Ashley som spočiatku veľmi príjemný pocit nemala. Jej nedospelé správanie nasvedčovalo tomu, že nevie, alebo skôr nechce, prijať zmenu. Len fňukala nad tým, ako jej rodičia zničili život. Nemala ani najmenšiu snahu pochopiť ich konanie. Chápem, že rozvod zasiahne každé dieťa, či už viac alebo menej. Predsa len sa od základov zmení všetko, na čo bolo až doposiaľ zvyknuté. Avšak ten najhorší spôsob ako sa s takouto situáciou vyrovnať, je ofučať sa a hádzať nenávistné pohľady na každého, kto prejde okolo. Už asi máte menšiu predstavu o Ashleynom správaní, teda aspoň v prvej polovici knihy. Autorka sa v polovici príbehu rozhodla hodiť Ashley záchranné koleso a dostať ju späť na palubu. Táto zmena sa samozrejme neudiala zo dňa na deň, no opäť mi pripomenula, že keď sa chce, všetko sa dá. 

„It is never OK to pick on someone who is smaller, or weaker, or more vulnerable than you. If it happens to you, or to someone else, you must always speak up.
It was time to speak up.

Prečo áno?
Možno preháňam, ak poviem, že knižka We are all made of molecules mi zmenila pohľad na svet a donútila ma zamyslieť sa. A možno nie. Príbehom s podobným námetom sa snažím vyhýbať, väčšinou z dôvodu, že sa bojím vidieť svet taký, aký v skutočnosti je. Plný násilia, intríg a nenávisti. Tento príbeh ma však chytil za srdce. Spôsob, akým autorka poukazuje na témy ako sú rozvod, rozdielna sexuálna orientácia, šikana či neprajnosť medzi rovesníkmi, vám otvorí oči. Ukáže vám, že aj keď ste "čudák", to ešte neznamená, že ste niečo menej ako ostatní. Susin Nielsen vytvorila postavy, ktoré sa vyrovnávajú so zmenami čo sa okolo nich dejú a snažia sa nájsť miesto, kam by zapadli. Tak ako my všetci, robia slepé kroky a občas spadnú. Čo je ale hlavné, neboja sa opäť vstať a v ceste pokračovať. Ashley a Stewart sú jasným dôkazom toho, že tam, kde je súdržnosť a tolerancia, pochybnosti a strach nezvíťazia.
Priznám sa, že záver knižky ma dojal k slzám (áno, som citlivka) a aj po jej dočítaní mi posledná veta ešte dlho znela v hlave. Pochopila som, prečo je knižka fialová (modrá?) a čo táto farba symbolizuje. A keďže je fialová moja obľúbená farba, možno mi príbeh vybral sám osud. 

Prečo nie?
Je ťažké tak emocionálne nabitému príbehu niečo vytknúť. A ak sa predsa len niečo nájde, tak je to dĺžka knihy. 330 strán je predsa na tak inšpiratívny príbeh žalostne málo. 

Hodnotenie:

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára