štvrtok 19. mája 2016

Jedno leto všetko zmení!

Autor: E.Lockhartová                                                                                                                        Názov: Klamári  
Počet strán: 240                                                                      Vydavateľ: Ikar (edícia YOLi)                                 
Rok vydania: 2015                                                                
Jazyk: slovenský        
Oficiálna anotácia: Významná rodina Sinclairovcov prichádza každé leto na svoj súkromný ostrov pri Massachusetts, aby tam trávila prázdniny. Rok čo rok sa tak stretávajú aj štyri spriaznené duše, sesternice Cadence a Mirren, bratranec Johnny a Gat. Ten celkom nepatrí do rodiny, čo mu hrdí Sinclairovci dávajú pocítiť. Rodina ich nazýva Klamári. Sú v rovnakom veku, a keď sa stretnú, robia len zlobu.
Počas pätnásteho leta sa na ostrove stane nehoda. Cadence nájdu na pláži takmer bez života. Keď sa po čase preberie v nemocnici, na nič si nepamätá. Nikto z rodiny jej nechce prezradiť, čo sa vlastne stalo, a nasledujúci rok jej zakážu vrátiť sa na ostrov. Cadence trpí príšernými migrénami, jej najvernejšími priateľmi sú lieky proti bolesti. Píše Klamárom e-maily, posiela pohľadnice, no ani od jedného nedostáva odpoveď. Dokonca ani od Gata, s ktorým sa do seba zaľúbili. Čo im spravila, že na ňu zanevreli? 
Na sedemnáste leto sa dostáva na ostrov opäť a Klamári ju privítajú s úsmevom, akoby sa nič nestalo. No ani zďaleka to nie je pravda...


                            „Boli sme zohriati, a pritom roztrasení, mladí, a pritom odvekí a plní života.                                                     Žasla som pri pomyslení, že sa ľúbime. Naozaj sa ľúbime.                         
Už teraz nás spája láska.“

Postavy:         

Cadence na mňa navonok pôsobila ako normálne dievča s normálnou rodinou a problémami. Keď som sa ale začítala, zistila som, že pravda je niekde úplne inde. Ľudských priateľov vymenila za tabletky a o rodinnej idylke nechcela ani počuť. Spočiatku sa mi zdalo, že je jednou z tých ufňukaných dievčatiek, ktoré majú večnú potrebu zaťažovať svet svojimi problémami. Našťastie som sa ničoho podobného nedočkala. Postupom deja sa z Cadence stávala rebelantka, čo sa mne osobne pozdávalo. Opustila svoju škrupinku a ukázala svetu, čo v nej v skutočnosti drieme. Veľkou oporou pre ňu boli práve Klamári, ktorých tak zvykli nazývať dospelí príslušníci rodiny. Dôvod bol jednoduchý: keď sa stretli, nik nevyviazol bez ujmy. Štyria tínedžeri- Cadence, Mirren, Johnny a Gat- vo mne vzbudzovali pocit dôveryhodnosti. Mohla by som im povedať všetko bez obáv, že by moje tajomstvo vyzradili. Čo sa mi ale zdalo trošku divné ( a občas aj otravné), bolo ignorovanie otázok Cadence ohľadom nehody. Kedykoľvek prišlo na danú tému, zahrali sa na tichú domácnosť. Chápem, že ju chceli chrániť, ale predstierať, že sa nič nestalo, nie je ten najlepší spôsob. Zvlášť Gat mi miestami poriadne liezol na nervy. V jednu chvíľu vyznáva Cadence lásku a v druhej sa sťažuje, že pre ňu nie je dosť dobrý a že by naňho mala zabudnúť. Nech si chlapec rozmyslí, čo od života naozaj chce. Nerozhodnosť je totiž (aspoň podľa mňa) jedna z najhorších vlastností, akými môže muž disponovať.

               „´Teraz odbehnem,´ vyhlási Gat. ´Neber to osobne.´           
                                                                                                ´Dobre.´                                                                                    
                                               ´Bude lepšie, ak odbehnem. Kráčanie by vyzeralo trápne.´"

PREČO ÁNO?                                                                
Obrovskou výhodou tejto knihy je jednoduchý štýl písania. Autorka nepoužívala žiadne zložité výrazy a myšlienkové pochody, ktoré by vás za chvíľu začali otravovať a nudiť. Keďže má dielo len niečo cez 200 strán, pri troške šťastia prečítate knižku za jeden, dva dni. Napriek tomu, že má skôr napínavý dej, je dobrá na odreagovanie. Nemusíte premýšľať, len čítate a vychutnávate si naozaj originálny príbeh. Ku kladnému hodnoteniu prispieva aj fakt, že je dielo písané v prítomnom čase. Kedysi som takéto knihy nemohla vystáť, nevedela som sa sústrediť a všetko sa mi zdalo chaotické. Ľudia sa ale menia a dnes preferujem práve tento štýl písania.

PREČO NIE?                                                                                                                                            
Jediné slovo: koniec. Neviem či mi niečo uniklo alebo len trochu trvá, kým sa mi informácia dostane do mozgu, ale naozaj som záver príbehu nepochopila. Teda, pochopila, ale nie som si istá či správne. Po dočítaní poslednej vety som knihu zavrela a civela na stenu. Tak skončil príbeh alebo nie? Odpoveď na túto otázku pre mňa ostáva neznáma. Pre istotu som knihu odniesla mamke, aby sa na koniec pozrela. Pochopila ho rovnako ako ja, teda takmer vôbec. Chvíľu sme sa dohadovali, ale na nič sme neprišli. Ostali mi len zmiešané pocity a otáznik v hlave.


Hodnotenie: 
Klamári si odo mňa odnášajú 4/5. Príbeh bol zaujímavý a originálny aj keď mu na kráse trošku ubral záver.      

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára