sobota 23. apríla 2016

Vstúpte do sveta bájnych vlkolakov!

Autor: Andrea Cremer
Názov: Nočný tieň
Originálny názov: Night shade
Séria: Nočný tieň
Diel: ¼
Počet strán: 400
Vydavateľ: Ikar
Rok vydania: 2011
Jazyk: slovenský
Oficiálna anotácia: Magický svet, ktorý vo svojom románe vytvorila americká autorka Andrea Cremerová, je krásny, ale aj nebezpečný. Má nemenné, prísne zákony a život sa odnepamäti riadi podľa nich. Dobro a zlo však zvádzajú nikdy sa nekončiaci boj. Ale čo ak sa svet Strážcov, bájnych bytostí, napoly ľudí, napoly vlkov, prepletie s osudmi obyčajných ľudí?
Keď sedemnásťročná stredoškoláčka Calla nájde v horách ťažko zraneného chlapca, ešte netuší, ako dramaticky sa zmení jej doterajší život, odohrávajúci sa vo dvoch podobách - zvieracej a ľudskej. Mladého dobrodruha Shaya zachráni pred istou smrťou a poruší tak zákony vlastného spoločenstva. Shay je nielen výzvou pre jej srdce zadané nádejnému budúcemu vodcovi spriatelenej svorky vlkolakov, ale aj veľkou záhadou. Ako jediný človek sa z neznámych dôvodov teší privilegovanému postaveniu a ochrane oboch svoriek, čo sa majú v krátkom čase spojiť sobášom Cally a Rena. Iba najbližšia priateľka Bryn a brat Ansel aj vďaka vzájomne sa rozvíjajúcemu ľúbostnému vzťahu šípia, čo sa odohráva v Callinom vnútri a prečo sa jej postoj k prísnym zásadám Ochrancov a Strážcov začína meniť. Callina napínavá výprava do zakázanej jaskyne, kde sa skrýva jeden z kľúčov poznania jej vlastnej minulosti, a krvavý rituál ako súčasť nadchádzajúceho sobášneho obradu prinášajú rozuzlenie, čo odstráni všetky pochybnosti. Calla si musí vybrať... Rozhodne sa počúvnuť hlas svojho srdca a riskovať, že stratí všetko? Obetuje hoci aj život pre zakázanú lásku, alebo sa radšej podriadi predurčenému osudu?

O autorke: Andreu vždy lákalo písanie, no len nedávno sa mu začala venovať profesionálne. Ak práve nepíše, vyučuje históriu na liberálnej vysokej škole umenia v St. Paule. Ak si nájde trochu voľného času, túla sa v prírode, ktorú miluje, a spolu s manželom vymýšľa mená šteniatkam.

"Uvedomuješ si, že si práve použila metaforu z disneyoviek?
Z disneyoviek. Teda Calla, to je fakt smutné."

                                                               Postavy:
Hlavná hrdinka, Calla, navonok pôsobí ako obyčajná 17 ročná baba. Až na to, že sa behom sekundy môže zmeniť na vlka. Zo začiatku som knihe nedávala veľkú nádej, pomyslela som si: Super, ďalší Twilight (nič proti nemu). No ako som začala čítať, moje prvotné zmiešané pocity vystriedalo nadšenie. Calla rovnako, ako aj iné dievčatá v jej veku, túži po láske, ktorá by ju pohltila. Nemá to však ľahké, keďže bola sľúbená alfa samcovi Renovi. Musí ho rešpektovať, neprotirečiť mu. Čo by to ale bolo za hlavnú hrdinku, keby v sebe nemala kúsok rebelstva? A to je práve to, čím si ma získala. Iné dievčatá by sa podriadili svojmu osudu, zavreli sa do izby a neriešili to. Ale Calla nie. Spočiatku sa síce môže zdať, že je poslušným dievčatkom, ktoré urobí všetko, čo sa mu rozkáže, no postupom deja sa stavia svojmu osudu. Za túto zmenu vďačíme Shayovi, chlapcovi, ktorého zachránila pred istou smrťou. Vstúpil do jej života a rozdúchal vietor. Neviem ako vy, ale ja som si Shaya od prvého momentu zamilovala. A nie je to len pre jeho božský výzor (aj keď...). Shay neznesie, ak sa Calle ubližuje, či právom alebo neprávom. Stavia sa za ňu, povedala by som, že sa ju až pokúša chrániť, a je mu jedno, aké budú následky. No baby povedzte, ktorá z vás by nechcela takéhoto chalana? Alfa samec Renier však takéto správanie netoleruje, a stavia sa proti Shayovi. Musím priznať, že Rena som od prvého momentu, od prvej vety, od prvého písmenka nenávidela. Áno, je pravda, že Callu miluje (alebo si to len myslí?), no to mu nedáva právo takto ju ohrozovať. Jeho správanie som si vysvetlila tým, že nemá matku a za otca má tyrana, ktorý sa o neho v podstate nezaujíma. Konečný názor si však musíte utvoriť sami. Ostatné postavy sú dobre prešpekulované, majú v príbehu jasnú úlohu, takže sa vyhneme nedomyslenému deju.

"Ansel, ja nie som Slnko, prestaň ma obiehať a poď sem."
Prečo áno?
Ako som už spomínala, od knihy som očakávala niečo na spôsob Twilightu- vlkolak, ktorý je zamilovaný do dievčaťa a bojuje o ňu. Ak ste mali, alebo stále máte rovnaké očakávania ako som mala ja, musím vás sklamať. Žiaden Twilight. Autorka totiž poňala túto už dosť otrepanú tému milostného trojuholníka, o ktorom je každá druhá kniha, fakt originálne. Vytvorila celkom nový svet s novými pravidlami a postavami. Myšlienka Ochrancov, Strážcov a Stopárov ma natoľko pohltila, že som po dočítaní knihy začala písať fan fiction na túto tému. Za ďalšie pozitívum považujem sviežosť, s akou autorka písala. Ani som si to neuvedomila, a dočítala som poslednú stránku. Navyše má kniha nádherný obal, ktorý vďaka lesku hneď upúta vašu pozornosť. Verte mi, viem, o čom hovorím... Takže ak si chcete prečítať niečo originálne a vtipné, siahnite po knihe Nočný tieň.

Prečo nie?
Kde začať? Aj napriek pozitívnemu vzťahu, ktorý ku knihe prechovávam, musím vytknúť pár vecí. Za prvé, občasnú neprehľadnosť, kto sú Ochrancovia, Strážci a kto Stopári. Dosť mi trvalo, kým som pochopila, kto je kto a akú má funkciu. Našťastie, s napredovaním deja do seba všetko zapadne, a vy už nebudete mať v hlave taký zmätok. Ďalšia vec, ktorá mi vadila, bol samotný vzťah medzi Callou a Shayom. Ak čitateľ siahne po takejto knihe, čaká pestrý dej a nečakanú zápletku. Tu som však pri niektorých stránkach doslova umierala. Calla nesmierne veľa času trávi so Shayom. Chápem, páči sa jej, ale všetko má svoje hranice. Aj moja trpezlivosť. Uvítala by som trochu viac akcie. A posledný bod, ktorý mi až tak nevadil, ale predsa, bol miestami predvídateľný dej. Autorka chcela čitateľa udržať v napätí, no nie vždy sa jej to podarilo. Pri niektorých stranách som výskala od prekvapenia, no niekde som len nadvihla obočie a pomyslela si: ja som to hovorila...
"´Nejde o lásku. Ide o prežitie.´
´Nie, Calla,´ prehovoril tlmene. ´Ide len o lásku.´"
Hodnotenie:
Aj keď túto knihu, a vlastne celú sériu, nadovšetko zbožňujem, musím jej dať hodnotenie 3,5/5. Má svoje muchy, ktoré autorka mohla trochu vycibriť. Nič sa však nemení na tom, že patrí medzi moje najobľúbenejšie. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára