sobota 23. apríla 2016

Vianoce sú za rohom!


Autori: Maureen Johnsonová, John Green, Lauren Myraclová
Názov: Nech sneží
Originálny názov: Let it snow
Počet strán: 304
Vydavateľ: Yoli
Rok vydania: 2015
Jazyk: slovenský
Oficiálna anotácia: Na Štedrý večer sa na mestečko Gracetown zosype bohatá snehová nádielka. Zasnežená vianočná krajina je síce hotová idylka, ale všetko s mierou. Pre nezjazdné cesty a metrové záveje kolabuje doprava a kalamita je na svete. Trom mladým ľuďom a ich priateľom v okamihu prekazí sviatočné plány a zdá sa, že ich čaká najhoršia noc v živote. Veď kto by chcel namiesto rozbaľovania darčekov uviaznuť vo vlaku bez elektriny, riskovať život kvôli štrnástim upišťaným roztlieskavačkám či zháňať miniprasiatko v skolabovanom meste? Iba ak by sa katastrofa zmenila na skutočné čaro Vianoc...
Dojímavé, zábavné, čarovné - tri skvelé príbehy od trojice najpredávanejších autorov pre mládež!

"Blízkosť ešte neznamená dôvernosť."
Postavy:
Maureen Johnsonová- Jubilein expres
Hlavnou postavou v tomto vianočnom príbehu je tínedžerka menom Jubilee. Rodičia ju pomenovali podľa domu číslo štyri vo Flobieho Santovej dedinke, čo sú keramické domčeky s postavičkami. Áno, je to totálne šibnuté. Julie, ako si sama hovorí, je osôbkou, ktorú si jednoducho musíte obľúbiť. Tmavé vlasy zostrihané na mikádo a okuliare jej dodávajú ten pravý šmrnc. Svojou otvorenosťou a optimizmom si ma takmer okamžite získala. Jednoducho obyčajné dievča, s obyčajnými problémami. Nič vyumelkované. Pri Jubilee som mala pocit, že som jej súčasťou. Prežívala som všetko spolu s ňou- či už dobré, alebo zlé veci. Správaním sa neodlišovala od ostatných tínedžerov- kričala, plakala a smiala sa na vtipných (občas menej vtipných) veciach. Ďalšia postava, ktorá mi prirástla k srdcu, je Stuart. Na scéne sa objavil úplne nečakane a bol taký nenápadný, že by ste ho ľahko prehliadli. Hovorí sa: tichá voda brehy myje. Pri tomto chalanovi to platí dvojnásobne. Zo začiatku som ho nevnímala ako niekoho dôležitého, čo sa hlavného deja týka. Potom to ale prišlo. Vtrhol do Waffle Housu s igelitkami na rukách, nohách a na hlave, a to ma donútilo zmeniť svoje postavenie. Prečítajte a uvidíte.
John Green- Roztlieskavačský vianočný zázrak
Na začiatok musím povedať, že mi dalo dosť práce odosobniť sa a príbeh hodnotiť nezaujato. John Green totiž nepatrí medzi TOP 10 mojich spisovateľov. Po prečítaní príbehu som však trošičku pookriala. Hlavnými postavami je trojica Tobin, Duke (je to baba) a Džej Pí. Akonáhle sa dozvedeli, že vo Waffle House je tím roztlieskvačiek, vyrazili. Spomedzi týchto troch deciek som si najviac obľúbila Duke. V skutočnosti sa volá Angie, prezývku Duke získala v klube Duke and Duchess, kde si ju pomýlili s chalanom. Treba však povedať, že oprávnene. Duke nie je dievča ako každé iné. Oblieka sa skôr pohodlne, nenosí štekle a už vôbec sa nezaujíma o chalanov. Divné? Možno. Ja osobne som privítala zmenu v podobe takejto babenky. Tretím členom je týpek menom Džej Pí. I keď nemôžem povedať, že patrí medzi najlepšie prevedené postavy, pobavilo ma, keď niekomu povedal dilino. Bolo to milé (je milé, ak vám niekto povie dilino?!). Svojim kamošom vždy pomohol, aj keď to znamenalo hodiť sa do dvojmetrového snehového záveja a odhrabať auto.
Lauren Myraclová- Svätý patrón prasiat
1. O tejto autorke som v živote nepočula
2. Myslím, že už ani počuť nechcem
Dôvodom je chaotickosť a neprehľadnosť jej písania. Hlavnou postavou je v tomto prípade baba Addie, ktorá práve prežíva krízu so svojím priateľom Jebom (čítaj Džebom). Očakávala som, že hlavná hrdinka bude rovnako ako predošlé postavy...v pohode? normálna? nesebecká? To určite! Sebeckejšiu a otravnejšiu osobu ste v živote nestretli. Dostali ste zlú známku a potrebujete sa vyrozprávať? Je zaneprázdnená. Rozišli ste sa s frajerom a chcete sa vyplakať? Nezaujíma ju to. Zlomili ste si nohu alebo ležíte v nemocnici v kóme? Nemá čas. Jednoducho osoba, ktorej by ste najradšej zakrútili krkom. A ešte sa sťažuje, aký ťažký je jej život a frajer na ňu kašle. Postupom deja som spoznala jej dve kamošky- Dorrie a Tegan. Obe boli maximálne v pohode, sympatické a zábavné. Starali sa o blaho Addie, aj keď to znamenalo vlastné nepohodlie. A ona? Len fňukala a sťažovala sa... Ku koncu príbehu (po všetkom mojom modlení) jej konečne zaplo a začala sa chovať normálne. Bohužiaľ, moje pocity z príbehu to už nezachránilo. Divím sa, že s ňou Jeb napriek všetkému vydržal.

"´Ďakujem, Tegan,´ povedala som veľavýznamne čím som naznačovala Dorrie,
že by si mala vziať príklad z Tegan.
To je ozajstná kamoška. ´Sľubujem, že ťa nesklamem.´"

Prečo áno?
Hlavným dôvodom, prečo som po knihe siahla, bola túžba okúsiť niečo nové. Predsa len, knihu, ktorú napísali až traja autori človek nečíta každý deň. Musím ale priznať, že istý podiel na tom mal aj fakt, že Maureen Johnsonová je jedna z mojich najobľúbenejších spisovateliek. Nechajme ale osobné postoje. Témou knižky sú Vianoce, ktoré onedlho zavítajú aj k nám. Ako ja zbožňujem Vianoce! Pri knihe dokážete dokonalo vypnúť a relaxovať. Našťastie všetci autori píšu neskutočne ľahko, takže vám čítanie ani nebude trvať dlho. Nečakané zápletky a rozuzlenia dodávajú deju tu správnu energiu. Páčilo sa mi, ako sa jednotlivé príbehy prelínali a navzájom spolu súviseli. Koniec knihy bol naozaj nádherný. Keď som dočítala poslednú stranu, usmievala som sa ako idiot. Výhodou je aj nádherná obálka. Modrá farba a snehové vločky priam volajú Vianoce, aby už konečne prišli. Vnútrajšok je takisto prekrásny- každá kapitola má pri nadpise snehové vločky.

Prečo nie?
Zážitok mi kazili dve veci- sebeckosť hlavnej hrdinky v poslednom príbehu. Snažila som sa to nejako odignorovať, žiaľ, nedalo sa. Taktiež mi vadila prílišná vulgárnosť príbehu od Johna Greena. Dosť často sa vyskytovali slová Do riti. Nečakala som to..

Hodnotenie: Moje konečné hodnotenie je 4,5/5. Body strhávam za vulgárnosť a sebeckosť Addie.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára